affiliate

Realistiske forventninger til SEO

av tonny on 04/04/2009

SEO =  Search engine optimization = søkemotoroptimalisering = å jobbe for at nettsiden skal rangere godt på Google og i andre søkemotorer

De som har vært med i SEO-businessen en stund vet at det er mye større konkurranse nå enn det var bare for noen få år siden. Antall nettsider som er indeksert i søkemotorene har eksplodert de siste årene. I tillegg så kan mange nok webmastere nok om SEO til at de utgjør en forskjell. Før så var det ikke så mange nettsteder som tenkte på muligheten til å bruke SEO til å komme seg opp på listene til søkemotorene, og når de tenkte på det så besto jobben de gjorde stort sett av å sette inn nøkkelord i meta-tags, noe som ikke hjalp særlig da heller. Det var tiden da den som bare kunne basic SEO kunne få alt mulig til å rangere godt i Google. Til og med nøkkelord med stor konkurranse kunne enkelt rangere godt hvis man hadde kun den minste innsikt i SEO.

Konkurransen er stor

Nå i dag er det totalt motsatt. Hvis du ikke vet hva du gjør kan det til og med være vanskelig å rangere godt på nøkkelordsfraser som ingen søker etter. Og til og med da kan rangeringen vare kun noen dager for så å forsvinne. Problemet blir forstørret hvis du har et nytt nettsted. Hvis ikke nettstedet ditt er et par år gammelt er det vanskeligere å oppnå gode resultater. Dette er en av grunnene til at SEO alltid må sees på som et langtidsprosjekt.

Det handler om målrettet trafikk, ikke rangering

Etter som tiden går og internettindustrien forandrer seg må webmastere, nettstedseiere og SEO eksperter skifte fokus fra hvordan de kan få enkelte nøkkelord til å rangere på den og den søkemotoren til hvordan man skal få mere målrettet trafikk og hvordan man skal konvertere disse til å bli kunder. Foreløpig ser de fleste kun det mindre bildet og ikke det store. Når folk/firmaer kontakter meg så spør jeg dem om hva som er målet deres. De fleste svarer at de ønsker å rangere på plass 1-3 på Google med et angitt nøkkelord. Hva? Det er ikke et forretningsmål.  Et forretningsmål vil være “å få flere mennesker som søker på ditt produkt til å besøke nettsiden”.

Forstå meg riktig, jeg skjønner godt at man på bestemte søkefraser heller vil være nummer 1 på rankingen enn nummer 11. Selvfølgelig vil det bringe flere målrettede besøkende til nettsiden. Det som er saken, og som jeg ønsker å fortelle her, er at noen firmaer tror de bare kan kontakte meg eller et annet SEO-firma så kan vi knipse med fingrene, vifte med tryllestaven  og la det bli slik kunden ønsker. Såvidt jeg vet har ikke  engang de beste på SEO magiske evner. De kan ikke uten videre plasere et nettsted på topp i Googles søkeresultater når det er tusen og titusenvis med konkurrerende sider der som allerede tilbyr de samme tjenestene.

Betyr dette at SEO er død?

Absolutt ikke. Men SEO for de nøkkelordene som er aller mest søkt er på vei til å forsvinne. Det betyr ikke at du bare skal konsentrere deg om temaer og nøkkelord/fraser som har mindre konkurranse. Det betyr bare at du skal utvide horisonten litt og se et større bilde. Nesten alltid når jeg går igjennom et nettsted for å gi en mening om SEO så ser jeg mange muligheter til hvordan nettstedet kan bli bedre både for søkemotorene og menneskene som besøker nettstedet. Mange nettsteder er helt opphengt i de nøkkelordene og nøkkelfrasene som de tror gir mest penger og skriver om disse på alle sidene sine. De glemmer å fokusere på hundrevis av mindre populære søkeord/nøkkelord som folk søker etter hver eneste dag.

Innhold bare for å ha innhold

En annen trend som har dukket opp de siste to årene er å lage innhold bare for å ha innhold. Hvorfor gjør man det? SEO snakker mye om hvor viktig innhold er, men mange ser ikke hva ordet innhold egentlig betyr. Det finnes en hel industri på internett som kan skrive og lage innholdsløst innhold for deg. Det finnes til og med noen som leier ut innhold, ehh…

Godt innhold har f.eks.  ikke noe med historien til produktet ditt å gjøre. Heller ikke blir det godt innhold av å kopiere tekst fra side til side og bare bytte ut nøkkelordene. Godt innhold er det du ikke skriver for søkemotorene, men for folk.

Nøyaktig hva er godt innhold?

Godt innhold er unikt. Helt enkelt unikt. Det er kreative tanker som dukker opp i hodet ditt som ingen andre har tenkt på før. Nøkkelen til godt innhold er kreativitet. Å være kreativ er ikke å se på hva konkurrentene dine gjør for så å kopiere dem. Kreativitet er å være en leder, ikke en etterdilter. Det er å ha egne ideer og tanker og utrykke dem uansett hva andre måtte mene om dem. Det er å tømme hjerte og sjel på nettsiden din, ikke å lete etter en quick fix. Det er å gjøre nettstedet ditt det beste det kan bli for besøkende OG søkemotorene. Det er det som vil bringe besøkende til nettstedet ditt. Besøkende som har søkt på hundrevis, kanskje tusenvis av forskjellige fraser på Google. Besøkende som kommer fordi de har søkt på fraser som relaterer til nettsedet ditt. Men ingen sier at det er enkelt, eller raskt, eller at det bare er å skru på en bryter så skjer det.

Bestem deg for målene dine

Så hvis målet ditt er å få det ene nøkkelordet til å rangere som nummer 1 på Google så ikke kontakt meg, ikke kontakt noen SEO i det hele tatt. Istedet for å kontakte noen bør du tenke gjennom målet ditt. Ikke noen SEO kan hjelpe deg hvis du ikke er klar for å glemme noe av det du tror du ønsker og isteden lære deg hva du virkelig trenger. Les den siste setningen en gang til. Glem hva du tror du ønsker, lær mer om hva du virkelig trenger.

Se opp for SEO-firmaer som forteller deg hva du ønsker å høre

Husk, det finnes mange SEO-firmaer som sier at de kan gjøre akkurat det du ønsker de skal gjøre. Vil du rangere nummer 1 på Google på søkeordet “bil”? Selvfølgelig, ikke noe problem. De vil gladelig ta imot pengene dine, jobbe litt og prompte ikke oppnå noe. Ikke skyld på dem – de bare fortalte deg hva du ønsket å høre.

{ 2 trackbacks }

Hvordan outsource en SEO-jobb? - Webforumet.no - Webmaster forum
05.04.09 kl. 15:50
Kan noen forklare meg SEO med teskje? - Webforumet.no
22.12.09 kl. 12:53

{ 0 kommentarer… legg til en }

Skriv en kommentar

Du kan bruke disse HTML taggene og attributtene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Previous post:

Next post:

affiliate