affiliate

Logodesign

av tonny on 05/08/2019

Noen geniale tips til logodesign

Logodesign krever en miks av ferdigheter, kreativitet og smarte løsninger. En hver designer med respekt for seg selv, kan lage en logo som er klar til bruk, men å beherske alle aspektene som gjelder når det er snakk om logodesign tar likevel sin tid.

Selv om logodesign bare er en liten del av hele merkevarebyggingen, er likevel logoen en sentral del av saken. Profesjonelle logodesignere er helt klart enig i dette, og sier at det tar tid for å bli en god logodesigner, og være god nok til å lage logoer for andre. Men det er noen tips man kan ta med seg på veien, selv om målet kun er å lage en logo til sin egen bedrift.

Før man i det hele tatt begynner å tegne på papiret, så trenger man å gjøre grundig forarbeid. Her er noen tips for å komme i gang med planleggingen.

Lag gjerne en brainstorming boble slik at du får med deg alle detaljer om bedriften. Men også om markedet man vil inn i. Deretter er det lurt å se gjennom alle andre logoer som befinner seg i samme bransje. Det kan avdekke ting som er spesielt for nettopp denne bransjen, som du videre kan spinne videre på. Men samtidig skal man huske på at mange av de største selskapene i dag helt og holdent står helt utenfor trender ved å tenke annerledes.

Det er også viktig å stille de riktige spørsmålene, og ikke nødvendigvis bare spørsmålene riktig. Med det menes at man ikke bare skal passe på å finne informasjonen riktig, men også finne den informasjonen som er gyldig, altså den som gir verdiøkning til bedriften. Hvorfor er vi her? Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Hvorfor er vi spesielle? Hvem er vi her for? Hva er mest verdifullt for oss? Hva er vår personlighet? Dette er alle spørsmål som kan gjøre det enklere for deg eller den man lager logodesign får, å komme opp med en briljant idé.

Ikke nødvendigvis forhold deg til planen dersom man kommer på noe genialt under prosessen. En del av strategien går nemlig ut på å være fleksibel. Det kommer i samme åndedrag som at man skal respektere merkets historie.

Man skal vurdere nøye hvilken skrifttype man bruker. Det sies at ”Sans serif” har dominert markedet de siste årene, hånd i hånd med minimalistisk tro. Hvorvidt minimalisme eller det motsatte er det man skal bruke, er vanskelig å si. Men dersom man finpusser og avgrenser valgene sine, kan resultatet også bli bra. Prøver man fonten Helvetica, er det for eksempel mere fokus på symbolikk, fargene, fargetone også videre. På denne måten kan man skape logoens identitet. Står bokstavene spredt kan det gi et sofistikert uttrykk, mens nøyaktig plassering kan gi en enhetlig følelse av flere bokstaver sammen. Ved å legge fargetoner ulikt kan man skape et progressivt uttrykk, med spissede bokstaver i endene.

En logo kan trenge et skreddersydd design helt fra bunn av. En egen håndskrift, eller et tegnet symbol kan sette den lille ekstra som skal til for å få et unikt logodesign. Coca Cola er kanskje det beste eksempelet på en skrift man ikke finner i font-registeret.

Sjekk ut om logodesignet kan bestå av en bokstavkombinasjon, slik som YSL. Disse bokstavene er fiffig knyttet sammen på en morsom måte. Man får faktisk assosiasjoner til dollar-tegnet om man kikker nøye etter.

Gjør det helt enkelt og gå tilbake til tegnebordet for noen geniale logodesign. For det finnes noen gylne regler når man skal lage logodesign, nemlig enkelhet. Det skal være lett å gjenkjenne logoen, samtidig som den skal være både enkel å implementere. Fungerer den like godt på et lagerbygg som på en nettside eller i en mobilversjon? En fin metode for å finne absolutt enkelhet, er å trekke ut elementer helt til logodesignet finner den grunnleggende formen.

Det handler om å forstå betydningen av forskjellige former, strukturer og rutenett på arket. Prøv å se om det går an å bruke det negative, tomme deler til noe. Et eksempel er NBC, som utfra noen fargede dråper former en påfugl, ved å bruke det tomme hvite rommet. Et annet eksempel er Formula 1 logoen.

Og ikke minst prøv å se om det er mulig å bruke humor i logodesignet. Det kombinert med vittighet, så kan man komme opp med en fiffig logo som har et morsomt design. Det er mange ting å tenke på når man skal lage logodesign, men med disse rådene er man et lite stykke på veien.

{ 0 kommentarer… legg til en }

Skriv en kommentar

Du kan bruke disse HTML taggene og attributtene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Previous post:

affiliate